Håp for sporveien i St. Petersburg?

Fram til 2002 hadde St. Petersburg verdens største sporveisnett, målt i både sporlengde og antall trikker. Gjennom en årrekke etter oppløsningen av Sovjetunionen har imidlertid både vognmateriell og skinnegang forfalt kraftig, og strekning etter strekning er blitt nedlagt. I dag er det en gang så store nettet delt i to deler – uten sporforbindelse mellom dem. Vognmateriellet har fått gå uten vedlikehold til det så og si stanset av seg selv. Bildet taler for seg selv:

Type LM-68M, en vogntype som ble utviklet på slutten av 1960-tallet. Sterkt nedslitt!

De siste 10 årene synes imidlertid å innebære en lysning når det gjelder vognparken. Et større antall nye vogntyper er blitt satt i trafikk, og det kan synes som om byens myndigheter langsomt begynner å forstå at de må satse på trikken. Dersom det medfører at man tar tak i en høyst påkrevet fornyelse av skinnegangen, vil det fortsatt være mulig å redde restene av det som, som sagt, en gang var verdens største sporveisnett, ja, kanskje endog å gjenoppbygge det til fordums storhet.

Se flere bilder fra St. Petersburg 2002 her.

Se også om St. Petersburgs nyere trikketyper (på tysk) her.

Dette innlegget ble publisert i 10. TRIKK UTLAND og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Håp for sporveien i St. Petersburg?

  1. mm Thor Svendsen sier:

    Selv om trikkefabrikken i St. Petersburg er nedlagt, så var mange interessante trikkebilder i linkene du la ved i innlegget ditt. Jeg falt absolutt for bildene av arbeidsvognen.

  2. mm Eyolf Berg sier:

    Jeg har akkurat fått vite at trikkefabrikken i St. Petersburg er nedlagt. Ifølge kilden er det antakelig dét som kommer til å redde sporveien i byen. Fabrikkens produkter var nemlig av særdeles dårlig kvalitet – selv etter sovjetisk standard. Når de nå skal skaffe nye trikker, er de nødt til å få dem annet steds fra.

Legg igjen en kommentar